Konu Bilgileri
Konu: Mezhepler uymasam Günah mı ? sorusuna cevap Yazar: Jiyan
Okunma: 2284 Yorum: 3
Konuyu Okuyanlar: 1 Ziyaretçi
Konuyu Oyla:
  • Derecelendirme: 0/5 - 0 oy
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

Jiyan 07-26-2018, 1:18   
#1
#1
Diyanet islerine bir soru yöneltmistim cevap geldi.

Soru
Sorum şu mezepler firkalara bölünmek değilmidir. ? peygamberimiz döneminde namaz kılmıyana cez ve dinden çıkar diye bir hadis yok. Şafi maliki hanbeli mezhepinde namaz kılmıyan kafir oluyor ve ceza verilir öldürülür hanifide kafir olmaz ancak dövülür hapse atılır diye bir cümle var hangisi doğru ? insan öldürmek büyük bir günah ayetlerde geçiyor. bir şafi namaz kılmıyanı öldürünce cennete giderse bir hanifi namaz kılmıyanı öldürünce cehenemlikmi oluyor ?

Dinlerini parça parça edip hiziplere bölünenler var ya, senin onlarla hiçbir ilişiğin yoktur. Onların işi Allah’a kalmıştır. Allah onlara yapıp ettiklerini haber verecektir. 6-Enam Suresi 159

Hep birlikte Allah’ın ipine sarılın, fırkalara bölünüp ayrılmayın. 3-Ali İmran Suresi 103

Kendilerine apaçık deliller geldikten sonra çekişmeye girip fırkalar (mezhepler) halinde parçalananlar gibi olmayın. 3- Ali İmran Suresi 105

Allah razı olsun çok güzel bir açıklama yapmışlar şimdi tatmin oldum..

Mezheplere uymaya bilirsiniz diyorlar ama tabiki çok iyi kuranı hadisleri bilmeniz gerekiyor yanlış yapmamak için. zorlukları çokmuş

Fıkıh mezhepleri dinin ameli boyutunun detayı ile ilgili konularda tarihi süreç içinde ortaya çıkmış anlayış ve yorumlardır. Ama aynı zamanda kolaylıktır. Teorik olarak bir kişi hiçbir mezhebe bağlı kalmadan, ya kendi araştırmasıyla veya mezhep ayrımı gözetmeden dilediği âlime meselesini sorarak dini hayatını yaşayabilir, ancak böyle bir yol izlemenin bazı zorlukları da beraberinde getireceği aşikârdır.

Gelen Cevap
Hz. Peygamber (s.a.s.) döneminde dini konularda herhangi bir ihtilaf söz konusu olmamıştı. Zira her bir problem Hz. Peygamber'e sorularak çözümleniyordu. Hz. Peygamber'den sonra, sahabe ve tâbiûn döneminden itibaren görüş ayrılıkları başlamış, asr-ı saadetten uzaklaştıkça da bu ihtilaflar çoğalmıştır. Bu görüş ayrılıklarının sebepleri özetle şöyle sıralanabilir; a) Kur’an ve sünnette geçen bazı kelime ve cümlelerin farklı anlaşılması ve yorumlanması, b) Sözün hakikat veya mecaz anlamında kullanılabilmesi, c) Hadislerin bilinmemesi, sıhhat derecesi ve ölçüsü konusundaki farklı telakkiler, d) İçtihat usul ve gücünün farklılığı, e) Sosyal ve tabii çevrenin tesiri.

Bu sebeplerden kaynaklanan görüş ayrılıkları bulunmakla birlikte, müçtehit imamlar devrine kadar mezheplerden söz edilmemektedir. Her merkezde birçok âlim ve müçtehit bulunmakta, soruları cevaplandırmakta ve davaları halletmektedirler; fakat bunlara izafe edilen bir mezhep yoktur. Bu devirde, fıkhın ve fıkıh usulünün tedvin edilmesi, nazari konularda içtihat edilmeye başlanması, fıkıh mekteplerinin teşekkül ederek münazara ve münakaşaların başlaması gibi sebeplerle mezhepler oluşmuş, birçok fıkhi mezhep ya da düşünce sistemi ortaya çıkmıştır. Bunlardan büyük bir bölümü, taraftar bulamadığı için zamanla yok olmuştur. Ancak dört büyük ameli mezhep ümmet tarafından kabul görmüş ve hala devam etmektedir. Bunlar; Hanefi, Şafii, Maliki ve Hanbeli mezhepleridir. Ehl-i Sünnet akidesine mensup olanlar bu dört mezhebi benimsemişlerdir.

Fıkıh mezhepleri dinin ameli boyutunun detayı ile ilgili konularda tarihi süreç içinde ortaya çıkmış anlayış ve yorumlardır. Ama aynı zamanda kolaylıktır. Teorik olarak bir kişi hiçbir mezhebe bağlı kalmadan, ya kendi araştırmasıyla veya mezhep ayrımı gözetmeden dilediği âlime meselesini sorarak dini hayatını yaşayabilir, ancak böyle bir yol izlemenin bazı zorlukları da beraberinde getireceği aşikârdır.

Sonuç olarak, mezhep din değil, dinin yorum ve anlayış biçimidir. Mezhepler Hz. Peygamber’den sonra ortaya çıkmış oluşumlardır. Her mezhebin kendine göre bir metodu vardır. Bu anlayış çerçevesinde mezhepler arasında fıkhi hükümlerde ihtilaflar olmuştur. Fakat bu ihtilaflar hiçbir zaman ayrılık veya düşmanlık sebebi olmamıştır.
Susmaktan yoruldum..

Seni içimden terk ediyorum..
Cevapla
Şebnem 07-26-2018, 1:28   
#2
#2
Bunu bilmiyordum mezheplerin sonradan çıktını ilk ögreniyorum güzel bir soru cevap olmuş
Bul
Cevapla
Şebnem 07-26-2018, 1:43   
#3
#3
Maşallah siz bu konuları çok derin araştıriyorsunuz güzel bilgiler iyi geceler dilerim
Bul
Cevapla
Jiyan 07-26-2018, 1:48   
#4
#4
İçtihat kısmı dogru evet o donemin mezhep imamlari binlerce hadis ve ayetleri incelemislerdir ve farkli gorusler cikmistir ortaya bunlarda mezhep olmustur
tabi herkez İçtihat yapamaz kuranı ve hadisleri cok iyi bilmeleri gerekiyor mezhep kuruyculari zaten kurani ezberliyen kislerdir sonuc olarak cevap bulamadiklari
bazi seyleri İçtihat ederek sonuca varmislardir. Hadisleri kaynak yapmislardir..

iyi geceler şebnem..
Susmaktan yoruldum..

Seni içimden terk ediyorum..
Cevapla


Mezhepler uymasam Günah mı ? sorusuna cevap Konusu Araçları
Direk Link
HTML Link
BBCode Link
Paylaş